Blog Image

Vårfiske i hemmavatten!

Sportfiske Posted on Mon, March 24, 2014 20:43:50

Lördag 22/3 2014

Under veckan hade vi diskuterat hur vi skulle lägga upp helgens fiske och efter mycket om och men satsade vi på en heldag under lördagen. Vi var riktigt taggade och flera av oss hade förhoppningar om att stor fisk skulle få syna båten.

Dagen började med att vi hade i båda båtarna redan kl 05:30 och vi hade planerat våra ställen vi skulle fiska av. Lulle och jag (Pontus) åkte i Lulles båt och Jeppe och Elof hade den så kallade gulingen. Då Lulle och jag kan vattnet lite bättre så tog vi täten och dom andra körde efter. Tog oss ungefär 30 min att komma till första stället att fiska av, väl framme ser vi att Jeppe och Elof hade hamnat 300-400 meter bakom oss och vår första tanke är att dom kommer snart. Vi kör ett par kast sedan ringer min telefon och jag tänker vem fan ringer mig en lördag kl 6? Kollar telefonen och ser att det är Elof, hans röst låter nedstämd, vi kollar efter dom och ser att dom ligger helt stilla. Han berättar att det smällde till ordentligt i motorn då dom kört på ett grund, motorn var cm ifrån att åka i vattnet jeppe hade fått omfamna motorn ordentligt för att den inte skulle åka i. Vi får åka och kika till dom och väl framme kan vi konstatera att hela fästet som man skruvar fast i akterspegeln har gått av och åkt i vattnet. Allihop blev väldigt nedstämda och vi trodde nästan att dagen skulle sluta för 2 av oss där, men icke! Efter lite snack så bestämmer vi oss för att lägga gulingen på närmsta land där vi kommer åt att dra upp den på släppet senare under dagen. Vi kör en ompackning och lägger över Elofs och Jeppes packning i vår båt och tränger ihop oss, finns det hjärterum finns det stjärterum!

Med en fullpackad båt och vattnet 5 cm från relingen så taggar vi till och kör tillbaka till viken vi började fiska av. Redan i första kastet har Lulle och en ”redig” dam på följe som han uppskattade till 7-8kg men icke, hon vill inte hugga. Första stoppet resulterade i 4 pikes och vi fortsatte fiska av lite vikar. Fisket försvårades av att många båtar var ute denna dag och man fick leta för att hitta vikar som inte var upptagna. Under förmiddagen hittade vi några hotspots där vi drog gädda på löpande band med de stora lös med sin frånvaro.

Vi förflyttade oss efter lunchen för att möta upp en uppspelt Victor. Ljungars båtservice AB hade plockat ner motorn i molekyler för att sedan sätta ihop den igen, nu skulle motorn testköras. Självklart var han ju sugen på att dra några pikes med så Jeppe hoppade över i hans båt och vi skildes åt. Efter lunch blev fisket riktigt segt, endast 5 fiskar kom upp och vi tröttnade vid 17 tiden och trailade upp båtarna. Vi lyckades helt okej då vi summerade dagen, 42 gäddor i båten och en topp på 5.2 kg och 86 cm. Vi hade 4-5 gäddor mellan 80-90 cm. Det som saknas är en riktigt toppgädda. En glad nyhet är. att Victors båtmotor funkade bra! Brutalt bra för att använda Victors språk.

Båtköp och intern fisketävling

Sportfiske Posted on Tue, March 18, 2014 20:49:44

Jag har länge funderat på att köpa en båt och förra lördagen gjorde jag slag i saken, en liten Eulalia tog plats bland de andra båtarna i Kalmarsund Sportfiske. En smidig båt med en 6 hk motor, perfekt för mindre turer i grunda vikar. Därmed finns det nu fyra båtar i teamet, två större och två mindre.

Igår så skulle jag ut och fiska lite med nya båten och detta ville man förstås inte göra ensam utan en kollega fick haka på. Teamkompisarna Jonas och Jesper skulle testa ett “nytt” ställe och utmanade oss på en intern tävling.

Regler:

Plats: valfritt

Tid: 13:30 – mörkret faller.

Regler: största fisken vinner.

Jag och min kollega valde att utgå från en plats där vi haft bra fiske tidigare och hoppet var på topp. Vi började med att hitta en vik där de var ca 1-1,5m djup och vi fann mycket gädda, dock utan någon vidare framgång (följen till båten och hugg utan nit).

Klockan slår 13:30 och tävlingen är igång, vi nöter oss riktigt blöta utan större resultat, får några slipsar på 1.5-2.5 pannor och detta är inget att skicka till utmanarna. Det vibrerar i fickan och givetvis, Jeppe har tagit en fin dam på 3.9 kg, vi biter ihop och testar vidare. Lite djupare och vi finner en plats med kristallklart vatten och vindstilla, vi tvekar först men vi kör på. Vi kör så pass bra att det inom kort går på en fin dam som klippt min wolfcreek abborre. Efter en stunds drillande så ligger hon i håven, bedöms som en fin fisk och vi väger henne till 5.7 kg och är nöjda.

Testar vidare och hittar en del smått och vi slutar dagen på 15 fiskar med en topp på 5.7 kg och 3.75kg.

Tävlingen avslutades och vinnaren blev jag med största på 5.7 kg. Antal landade gäddor för dagen blev: 19 st.

Jakten under ytan fortsätter!

/Lulle

Gummi VS Jerk 1

Sportfiske Posted on Sun, March 02, 2014 20:01:26

Fiskesuget har varit olidligt denna vecka. Efter den bejublade premiären av McRubber i söndags har undertecknad och Jeppe planerat fiske hela veckan. Med minutiös planering lyckades vi få in ett pass under fredag eftermiddag. Så sent som i torsdags kväll kom en leverans från Sportfiskeprylar med nytt gummi. Förutom McRubber så fanns även Söderjiggar på menyn. Jag och Jeppe satt in på småtimmarna och fixade nya riggar till våra nya gullegrisar, köket luktade som ett gummiplantage. Vi är verkligen nyfrälsta av våra gummibeten och det har gett oss en ny dimension i fisket. Våra gummibeten fiskade upp alla jerkbeten på läktaren i söndags, engångsföreteelse eller inte?

För att få lite prestige i vår fisketur så bestämde vi oss för att göra fredagens fisketur till en tävling, gummi vs jerk! Ni kan reglerna, mest fisk och störst fisk. Eftersom både jag och Jeppe ville fiska gummi var vi tvungna att hitta en motståndare av rang. Efter noga sållande av jerkmotståndare hittade vi ett av essen i Kalmarsundsportfiskes kortlek.

Låt mig presenta Lucas Lulle Svannäs:

Ålder:23

Favoritbete: Skinny Wolf abborren

Styrkor: Få mycket fisk och stor fisk

PB: 12,1 kg

När vi tuffar ut med båten mot första spoten är det helt tyst, man kan ta på stämningen. Lag gummi börjar fiska Rubber medan Lulle dirigerar en big bandit. Första timmen ger några få gäddor per person och det märks att de kalla nätterna gjort gäddorna sega. Gummit fortsätter att plocka gädda och vid halvtid ligger vi i ledning på både flest och störst.

Lulle verkar nervös, han tittar uppgivet på sin bandit och gör ett avgörande byte! Han sätter på favoritbetet, skinny wolf abborren. Han börjar plocka fisk efter fisk, lag gummi hinner inte med. Undertecknad har problem med köldstela fingrar och använder ett vokabulär som närmast kan liknas vid en hormonstinn 15-åringings som precis förlorat en prestigefull innebandymatch.

När det ser som mörkast ut för lag gummit så smäller det på Jeppes svarta Rubber. Fisken vänder i ytan och vi ser att det är en riktigt fin fisk. Fram med håv, mätbräda och gäddmatta. När Jeppe arbetat in fisken två meter från båten så blir linan slak……vad hände! Krokarna hade lossnat, inte ofta det händer när gäddan varit på så länge och inte varit uppe i ytan och ristat. Lag gummi sörjer men Jeppe kontrar snabbt och tar dagens största fisk på 3-4 kilo.

Mörkret börjar komma och vi får vända hemåt. Summerar vi dagen så slutar tävlingen oavgjort, jerk mest fisk och gummi störst fisk. Idag var inget bete outstanding och tävlingen lär fortsätta framöver.

På återseende!

/ Elof

Det magiska med McRubber

Sportfiske Posted on Sun, February 23, 2014 16:16:03

Äntligen var det dags igen! Känns som vi väntat i evigheter
på att isen ska släppa men egentligen är det bara 1 månad sedan vi var ute och
jagade det gröna guldet.

Tidigare i veckan bestämde vi oss för att satsa på söndagsfiske
eftersom vädret verkade lovande. Vi hade egentligen inga förhoppningar om bra
fiske, men alltid kul att testa lite nya beten och rullar som var inköpta under
uppehållet.

Redan från start började det strula. Vi ville ta en genväg
till det första stoppet. Ingen bra idé visade det sig, vattennivån var ca 40 cm
lägre än för 1 månad sedan. Vi gick på grund, men efter ca 30 minuter med
juckande, avbruten åra och envisa grabbar var vi på plats. Kontakt med gädda på
mitt 3e kast på en Skinny Wolf. Min nya rulle, en Revo Toro NaCl, kändes magisk. Wow, det här kan bli en bra dag tänkte jag.
Kastet efter får jag backslag och en slarvigt knuten tafs resulterar i förlorat
bete. Drygt 300kr i sjön och
uppförsbacke igen. Efter lite peppsnack och några drifter börjar vi få kontakt
igen, men inget större än 2-3 kg.

Vi bestämmer oss för att byta spot. Ett ställe där vi hade grymt fiske innan isen
kom. Väl på plats är fisket svårt pga det låga vattnet. Jag har nu bytt till en gul Wolf och det
resulterar i en gädda på 4kg.

Solen börjar värma rejält och det är ett underbart väder ca
6-8 grader. Vi bestämmer oss för att gå
på en ny spot där vi lägger oss på lite mer djup. Jag och Jonas köpte nyligen några McRubber
och nu var det upp till bevis. Jag började med en svartvit och Jonas en rödvit.

Efter några kast säger jag till grabbarna.

– Nej nu får det
snart smälla på! Precis då säger det SMACK.
Underbart hugg och bra krokning på en 6.5 kg. Underbar känsla och mitt
PB. Nytt bete, ny rulle och ett stort
leende på läpparna.

Det dröjer några kast till och det säger smack igen. Vilket
JÄVLA bete. Nu har även Jonas börjat få fina gäddor efter han har bytt till blåvit. Inom en timme har vi dragit 4 gäddor över 5
kg. McRubber levererade verkligen!

Tyvärr började det blåsa upp ordentligt och det blev för
stora vågor för att ligga kvar. Vi
vänder hem för OS-finalen med ett leende på läpparna men längtar redan nu tills
nästa fiskepass. Jag säger bara en sak, det kommer nog att dängas en del McRubber
i Kalmarsundsportfiske denna säsong.

Kika gärna filmen för dagen som kommer komma upp inom kort
på www.kalmarsundsportfiske.se

Vid tangenterna Jesper

Skitfiske på er

Börjar närma sig!

Sportfiske Posted on Fri, February 21, 2014 19:43:13

Nu är det nästan isfritt överallt! Härligt ser ut att bli en tidig vår iår och vi sportfiskare klagar inte! Just nu så håller vi på att göra service på våra båtmotorer, sen så är det bara ut att fånga det gröna guldet! Lulle och jag var ute en sväng till fots och kikade läget lite idag, provade självklart några kast, hade en lite gädda efter, men var mest för att prova gången på våra nya beten.

// p

Nytt!!

Sportfiske Posted on Mon, February 03, 2014 15:36:40

Inhandlade ny väska som jag var och hämtade i fredags! En savagear hangbag size big! Tänkte fixa om den så man kan hänga upp den på relingen eller liknande.
Skitfiske på er! // p

Tiki Trailer

Sportfiske Posted on Mon, January 27, 2014 22:36:50

Bild från när vi var och hämtade släppet igår! Är en Tiki Trailer!

Nytt år nya möjligheter nya investeringar

Sportfiske Posted on Sun, January 26, 2014 11:29:56

Nu med de massa nya nyheter var vi ju tvungna att investera mera inför säsongen 2014 så vi tog en trip till Elofs hemstad Vimmerby.

En ny 80kärra till Pontus fin fina crescent 475.

Så nu har vi alla möjligheter med två båtar med tillhörande 80 kärror och 5 entusiastiska grabbar!